Costa Rica
1. hét
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
> >>
Élescsőrű tukán (Ramphastos sulfuratus)
2008.11.08. Szombat (1. nap)
A szokásos utazás előtti tennivaló besűrűsödés után hajnal háromkor elindulunk a tanyáról. Felvesszük Bence szüleit, aztán irány Ferihegy. Egy órát próbáltam aludni indulás előtt, kicsit hulla vagyok, de az utazás izgalma ébren tart. A reptéren némi pakolászás után beférünk a súlyhatárba, szerencsére az üveggel (12 darab 100x50 cm-es táblát hozunk háromfelé becsomagolva) nincs gond. Amsterdamig gyorsan elmegy az idő, ott egy hosszabb várakozás, majd felülünk a tengerentúli járatra. Nem adnak jó helyet, de elcserélem az ülésemet egy olyanra, ami mellett nem ül senki, így viszonylag kényelmesen vagyok. Newarkban nem sok időnk van, az üvegek nem érkeznek meg a poggyász kiadóba (valami ismeretlen okból a csomagunkat ki kell vennünk, majd újból beadnunk), a többi cuccunkat átrakjuk, reklamációra már nincs idő. Felszállás közben valami probléma adódik, visszajövünk a kifutóról, kicsit szerelgetik a gépet, aztán mégis felszállunk. San Joséban sem kerülnek elő az üvegek, de hamar kiderítem, hogy Amerikában maradt a hiányzó három csomag, megígérik, hogy a következő gép (holnap délben) elhozza. A reptéren már várnak minket, irány a pár percre lévő B&B, későre jár, már vagy két napja talpon vagyunk, hamarosan lefekszünk aludni.
2008.11.09. Vasárnap (2. nap)
Reggel korán ébredünk, a reggeliig sétálunk egyet, a helybéliek próbálnak figyelmeztetni, hogy milyen veszélyes a környék, nekem egyáltalán nem tűnik annak. Reggeli után megérkezik Kurt (a Lagarto tulaja) Ákosékkal, gyors kupaktanács, hogy mi legyen a hiányzó üvegekkel, végül elindulunk a lodge felé. Az első megálló a La Paz lepke és kolibri kert, egy óra alatt gyorsan körbeloholunk, hogy Bencéék egy kis ízelítőt kapjanak a kolibrikből. Egy másik madaras hely után Pitalban állunk meg ebédelni, veszünk fel pénzt, aztán irány a lodge. Nem emlékszem, hogy ennyi ananász ültetvény lett volna hat ével ezelőtt, most szinte mindenhol ezt termesztenek az út mentén. Gyümölcs még nincs rajta, csak a tüskés levelű bokrok sorakoznak sűrűn egymás mellé ültetve. Sötétedés előtt még gyorsan körülnézünk a kertben (a lepkeház megszűnt időközben), vacsora. Henry, az éjjeliőr nagyon megörül nekem (Adolfo, Diego, Didier is még mindig itt dolgozik), lemegyünk vele kajmánt etetni, aztán korán lefekszünk aludni.
2008.11.10. Hétfő (3. nap)
Korán ébredek, hallgatom a madarak és a majmok rikácsolását. A tornácon üldögélünk, lövünk pár kockát próbaképpen, a fejünk felett pár száz keselyű kering. Délelőtt ötösben sétálunk egyet a dzsungelben, látunk nyílméregbékákat, majmokat, kétféle trogont, anoliszokat, levélvágó hangyákat, kaszáspókokat. A gumicsizma (egy számmal kisebb a kelleténél) jókora vízhólyagot növeszt a lábamra. Ebédre visszajövünk, aztán megnézzük a keselyűknek kiszemelt helyet, elsétálunk a távolabbi lagúnához, ott kenuval bejárjuk az egészet, arák, fecskék, vízen járó gyíkok, denevérek, teknőcök gondoskodnak a látnivalókról. Nagyon szeretem ezt a helyet, de egyedül, zajt nem csapva, élvezetesebb volt felfedezni. Visszajövünk és a lodge körüli lagúnán is körbeevezünk. Bence már a leseken agyal, tetszik neki a hely nagyon. Vacsorára megint finomat eszünk (Adolfo jól főz még mindig) utána még vagy egy órát beszélgetünk a cégről, meg a következő napok teendőiről, aztán mindenki visszavonul a szobájába. A tornácon a lámpa körül gekkók lesnek az idevonzott rovarokra, hangosan kiabálnak néha (éjszaka a szobáinkban is). Még egy kicsit vacakolok a képekkel, van egy fekete madár, a hátán piros folttal (Scarlet-rumped Tanager) ezt szinte képtelenség lefotózni rendesen, mert a gép nem tudja viszaadni ezt a pirosat. Korán fekszem.
2008.11.11. Kedd (4. nap)
Már kora hajnalban, még teljes sötétben ébredek fel, pirkadatig ágyban maradok, de öt óra felé kiülök a tornácra a távcsővel és a laptoppal, dolgozgatok, lesem a madarakat. A bőgőmajmok hangoskodtak vagy egy órát a közelben, jó lenne ezeket is lencsevégre kapni. Hatkor Ákos jön, hogy beszáljünk hármasban, mert Jessica az éjjel rosszul volt (a szívével van baj) és hétre jön érte egy autó, megy haza. Mivel pár dolgot el kell intézni San Joséban, Bence és Ági is elmennek velük egy gyors reggeli után. Kiülök megint a tornácra, naplót írok, csinálom a honlapokat. A lodge kicsit növekedett, elkészült egy új vendégház, egy laboratórium, egy nagy tető az iroda előtt, viszont internet már négy éve nincs, majd meg kell néznem, hátha tudok vele valamit csinálni. Ági hozott egy Konrad Lorenz könyvet, ebéd után kiolvasom. Itt van a fényképező a kezem ügyében, ha ideszáll valami madár, lekapom a határozáshoz. Befelhősödik az ég, eső szemerkél (éjszaka is esett egy kicsit), egészen besötétedik.
2008.11.12. Szerda (5. nap)
Egyedül vagyok, csinálom a honlapot, a többiek San Joséban vásárolgatnak. Esős idő van, néha nagyon rákezd zuhogni, de délutánra kisüt egy kicsit a nap. A gép itt van kéznél, ami erre jön, lekattintom. Vacsora előtt jönnek meg a többiek, közben már Jessica telefonált valamilyen rossz hírrel, de olyan halk a telefon, hogy nem értem, hogy mit mond. Ákos este felhívja és kiderül, hogy olyan szívbetegsége van, ami a nagymamájának is volt, nem igazán van rá gyógymód.
2008.11.13. Csütörtök (6. nap)
Reggel Ákos, Bence, Ági elmennek bejárni a birtokot, én maradok itthon, lenyíratom Diégóval a füvet a keselyű etetőnek kinézett helyen, közben előkerül egy mérgeskígyó (Fer-da-lence) is, szépen odébb tessékeljük. A húst nem találom sehol, Dirk, a német manager eddig semmire sem tudott válaszolni, bármit kérdeztem tőle. Hamar visszaérnek, kirakják a húst a keselyűknek, gyorsan kitakarítjuk a labort, mert Dirk azt mondja, hogy telt ház lesz és ki kell költöznünk a szobáinkból. Közben Lídia (ő is itt dolgozott már hat éve is) talál egy madárpókot az egyik szoba takarítása közben, most a vendégek nézegetik, Bence szerez neki egy üveget, eltesszük fényképezéshez. Ákos Bencével lemegy Boca Tapadába a buszhoz Jessiért (olyan diagnózist kapott, hogy mindegy, hogy hazamegy vagy sem, ezért inkább visszajön). Lídia közben szól, hogy az egyik négyágyas szoba üres, mehetünk oda, nem kell a betonon aludnunk. Ákos és Bence elmennek Jessiért Boca Tapadába, meg építőanyagot nézni. Ebédre visszaérnek, találunk egy leguánt, Bence nekiáll fényképezni. Délután megjelennek az első keselyűk, egyre közelebb köröznek az etetőhöz, egy-kettő le is száll a közeli fákra. Délután visszamegyünk egy közeli építkezésre, megnézzük, hogy mit, miből, hogyan építkeznek. Gyönyörű vizes élőhely a folyó (Rio San Carlos) másik oldalán. Még csak egy bungaló készült el, de nagyon jól néz ki a terület, szépen gondozott óriási park, lagúnák, a háttérben az esőerdő. Jasszánák, gémek repkednek körülöttünk, a folyóparton pásztorgémek készülnek az éjszakázáshoz.
2008.11.14. Péntek (7. nap)
Reggel korán (4:45) kelünk, Ákos, Jessica, Bence bemennek Pitalba nézelődni, elmegyek velük a lodge lerobbant Land Roverével Boca Tapadáig, ott buszra szállnak én meg hazahozom az autót. Ági még alszik, kimegyek elrendezem a szerszámokat a laborban, még hiányzik egy-két dolog, remélem még hívnak, mielőtt visszajönnek. Reggeli, nekiállok a honlapnak a tornácon, Ági fényképezget. Újabb madárpókot látunk, az iroda mellett a plafonon figyel egy (enyhe lábhiánnyal küszködik, öt van neki), eddig azt hittem, nem is tud a plafonon menni. Ebéd előtt Ági talál még egyet a szobánk közelében, érdekes, hat éve még nem volt egy sem a környéken, most meg lépten-nyomon beléjük ütközik az ember. Ebédig nagyjából elkészül a foglalási rendszer, nekiállok naplót írni. Ebédre Adolfo paellát készít káposzta salátával és tortilla metricana-val. Egy német pár egy halódó 40D-t hoz, hogy hátha meg tudom csinálni, de sajnos valószínűleg zárcsere lesz belőle, nem tudok segíteni. Elővesszük a Panasonic G1-eseket (Bencénk kell majd ezekkel pár jó képet készítenie) és bogarászunk a ház körül. Az egyik kertész fog egy kis kígyót, nekiállunk meghatározni, szerintem nem veszélyes (Elepha triaspis) [Rosszul tippeltem a fajt illetően, egy kedves látogató, Livo László küldte el a helyes nevet: Pseustes poecilonotus. Ezúton is köszönöm szépen a segítségét, a levél neki se ment el sajnos]. Elteszem, hogy a többiek is meg tudják nézni. Ákosék későn érnek haza, de hoznak marha fejeket, egy nagy mélyhűtőládát hozzá, meg végre Bence talált megfelelő faanyagot a magasleshez és nekem is hoznak valamit a csípéseimre (már kezd felhólyagosodni a lábam tőlük). Este még megnézünk egy filmet a zöld arákról (Lapa Verde).