Brazília
10. hét
11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
> >>
Szürke álmosmadár (Nyctibius griseus)
2009.12.17. Csütörtök (64. nap)
Reggel újabb dolgozós napra ébredünk, összeszedelőzködünk, kimegyünk az itatóhoz, van még egy kis tereprendezés, szintezés, zsaluvagdosás, aztán ebéd után nekiállok keverni a betont és estig meg sem állunk, addigra elkészül a medence alja. Sötétben megyünk haza, vacsora után még Bolita átjön, hogy adjunk előleget, mert hétvégén a lányának lesz esküvője, arra visszamegy Mirandába. Meg is beszéljük, hogy Andrásék hajnalban kiviszik majd a főútig. Én hulla fáradt vagyok, lefekszem aludni.
2009.12.18. Péntek (65. nap)
Már hajnaltól hallom a hangokat, hogy Andrásék elmennek, jön egy autó, megy, jön, emberek jönnek-mennek, nem értem az egészet, közben mindig vissza is alszom. Végü fél nyolc felé kelünk, kiderül, hogy Bolita már lelépett az éjszaka, Andrásék potyára keltek, és keresgélték mindenfelé. Gyors reggeli tejberizsevés, aztán megyünk is az erdőbe betonozni. A medence oldala következik, felzsaluzzuk és indul is a keverő. Ebédig nem készülünk el, András hoz ki kaját, mire ideér meg is vagyunk, aztán már csak az ajtó elé öntünk egy kicsit és pakolás az autóra. A másik itatóhoz kell mindent áthordani, az a következő lépés. A második fuvar után (Bencével visszajöttünk a les első, hátsó lapjáért), akad egy kis probléma, kigyulladt egy korhadt fa, ami alatt tüzeltünk, így még azt ki kell vágni. Lepakolás, favágás, megint ránk sötétedik, mire hazaindulunk. Itthon fürdés, eszem pár falatot, aztán naplót írok, már kezdenek összefolyni a napok. A többiek elmennek potoot keresni Brunával, mert ő nem sokára itthagy minket, utolsó lehetőség, hogy megmutassa azokat a helyeket, ahol szoktak látni. Megnézem a The Soloist c. filmet, jobbat vártam.
2009.12.19. Szombat (66. nap)
Szürke álmosmadár (Nyctibius griseus)
Reggeli után kimegyünk a távolabbi itatóhoz és némi tereprendezés után nekiállunk a les összeszerelésének. A gödör sincs még kész, kicsit mélyítünk rajta. A szúnyogok közben próbálják megkeseríteni az életünket, a hátamon már több száz csípés van, ma a fülemet vették célba, meg az arcom előtt szálldosnak egynek még a számat is sikerül megcsípnie. Ebédre bejövünk, eszem egy keveset, aztán eldőlök, rögtön elalszom. Fél három körül megyünk ki újra, estig kinn dolgozunk. Joáoék is kijönnek megnézni minket. Vacsora után meg potoo nézés, én is velük megyek, lekattintom az első madarat, aztán míg András elmegy Brunával békászni, hazajövök, a többiek hangyászt akarnak még keresni, de nem sok reményt látok rá, inkább megnézem az Inglourious Basterds c. filmet, Tarantino ide vagy oda, ez se jött be igazán. Éjfél körül lefekszem aludni.
2009.12.20. Vasárnap (67. nap)
Ma csak fél tízkor kelek, a többiek se nagyon élednek, csendes a ház még tízkor is. Naplót írok, kimegyek orrszarvú bogarat fényképezni, aztán ellepnek a szúnyogok, ott hagyom a mozdulatlan bogarat, bemegyek szúnyogriasztóért, egy percen belül kinn vagyok, de a bogárnak hűlt helye, keresgélem pár percig, de úgy eltűnt, mintha a föld nyelte volna el. Bencének kellene megint képeket feltöltenem, de vacak a net, nem megy. Filmezek, az Alien sorozatba nézegetek bele. Délután kimegyünk Bencével fotózni, de nem sikerül egyetlen valamirevaló képet se lőni. Andrásék elmennek Paso do Lontrába vásárolni, csak este jönnek vissza. Bruna átjön elbúcsúzni (én épp fürdök), tíz felé lefekszem aludni.
2009.12.21. Hétfő (68. nap)
Hajnalban Bence kel, kiviszi Brunát a buszhoz, András madarászik, én fél nyolc felé kelek, eszem pár falat kuglófot, naplót gépelek, míg mindenki vissza nem ér. A többiek kimennek az itatóhoz, én feltöltöm a húsz literes ballonokat vízzel, addigra András visszajön, hogy segítsen homokot lapátolni a folyópartról. A tízre megígért traktor sehol, tanakodunk egy sort, rádiózunk, aztán elindulunk az itatóhoz, mert semmi remény, hogy előkerüljön valaki. Épp csak átkelünk a folyón (még mindig száraz), de a kapuig már nem jutunk el, a bal első kerék megadja magát (ezt tört ki pár napjam megjavították, de csak olyan brazil módra). Viszont jön Guato a kis traktorral, mindjárt el is kapjuk, hogy jöjjön homokot fuvarozni. Fellapátolunk valamennyi homokot a futóra, Guato nem enged túl sokat, szerinte nem bírja a kis traktor, aztán mi indulnánk is, de közli, hogy mindjárt 11 óra, vagyis ebédidő, addig ő már nem megy sehova. Újabb terv, rádiózunk Bencéékkel, mi megebédelünk, és viszünk nekik is kaját. Az irodában Fernando egy szétszedett számítógépet nézeget, ezért nincs net, mert a szerver van felboncolva. Megnézem mi baja, a táp van kipurcanva, egy tekercs kiesett a helyéről (érdekes!), egy másik gépből átcserélem, elvileg minden működik, de még sincs net, a másik oldalon van a hiba. Megebédelek én is, kitraktorozunk a leshez, leszállunk, a traktor megpróbálja felhúzni a rakományt, de a végén lefullad a motorja és visszagurul a meredek feljárón. Nem lehet beindítani, mert az akksija kampec, rádión kérünk segítséget, félóra, negyven perc múlva jön is Trigo meg egy másik fickó, akksit cserélnek a traktorban, befogjuk őket a lest betenni a helyére, lerakodunk, megyünk még egy kört Andrással, most kavicsot hozunk, meg betonvasat, meg a les maradék alkatrészeit. Nincs mára több fuvar, mert más dolga van Guatonak, így mi hárman maradunk kinn, Csilla bemegy a traktorral (rádión kérünk egy fuvart este hétre). Hat után Joáo és Olívia kijönnek megnézni, hogy haladunk, beszélgetünk kicsit. Kiko jön értünk fél nyolc felé, körben már villámok csapkodnak, de nem ázunk meg, pont elkerül minket a vihar. Mikor hazaérünk, akkor is villámlik, Bence kimegy villámot fényképezni Andrással az udvarra, de nincs szerencséjük, gyorsan távolodik a vihar. Fürdés, vacsora, megírom a naplót, nincs net azóta se, feltölteni nem tudom.
2009.12.22. Kedd (69. nap)
Nincs autónk, Bence szervezkedik fuvar ügyben, az erdei itatót csinálnánk, de kell még kivinni pár dolgot, Guatót nyerjük meg a traktorral, viszünk ki homokot, betonvasat, meg a zsaludeszkákat áthoztuk a másik itatóról (jól sikerült, szép lett az első). Kibetonozzuk a les alját, meg a bejárat előtti kis belépőt, délután zsaluznánk az itatót, de Bence észreveszi, hogy egy elkorhadt fa van pár méterre a lestől, nem sokáig húzza már, és szemmel láthatóan pont az itatóra fog dőlni. Zsaluzás lefújva, a láncfűrészt próbáljuk kihozatni Andrással, de nem sikerül sehogysem megértetni Fernandóval, hogy mire is van szükségünk, mire Csillát elérjük, addigra meg már Andrásék eljönnek. Így ma már nem tudunk itt semmit haladni, visszazötyögünk a traktorral a lodge-ba. Én átmegyek netet szerelni, Bencéék meg a műhelyben hegesztenek. Este nyolcig se tudom megcsinálni, hogy legyen nekünk is netünk, de a szerveren már megy, igaz csak nagyon-nagyon lassan, a pel.hu kb. 5 perc alatt jelenik meg teljes pompájában. Fernandó intéz nekem vacsorát az étteremben, mert a másikról már lekéstem. Este a Gyűrűk Ura trilógiából nézegetek míg el nem álmosodom.
2009.12.23. Szerda (70. nap)
Reggel Bence szerez egy autót, ami kivisz minket az itatóhoz, kivágjuk az elkorhadt fát, aztán zsaluzás, majd kezdődik az itató aljának kibetonozása. Közben rádión jön a hír, Bolita megszerelte a kereket, jó az autónk (mármint, hogy gurul, van még pár baja). Négyre kihívjuk őket, addigra szeretnénk végezni a munkával. Hoztunk magunkkal kaját, korán megebédelünk, aztán indul a betonkeverő. Fernandó rádiózik közben, hogy megy a net, hurrá. Csilláék kicsit hamarabb jönnek ki, de nem is baj, mert fogytán a homok, el kell menni egy adagért a folyópartra. Míg megfordulnak, kikeverem a maradék anyagot, másfél keverés hiányzik csak a befejezéshez. Befejezzük az új homokkal, átmegyünk kiteszünk pálmamagot az aráknak a torony mellé, közben találunk egy elhullott borjút, azt elvontatjuk a keselyűs lesek leendő helyére, vissza az erdőbe, mostanra kötött annyit, hogy el lehet simítani a végét is. Vissza a lodge-ba, mára ennyi. Bence kimegy karakarát fotózni lessátorból, de a madarak nem mernek odamenni a sátor elé, most látják először, tartanak tőle. Letöltöm a leveleket, naplót írok, tíz körül lefekszem.