Antarktisz

2004 márciusában a világkörüli utunk során eljutottunk Ushuaiába, azzal a szándékkal, hogy valahogy feljutunk egy Antarktiszra tartó hajóra. Az elmúlt években a szezon utolsó útjára kedvező áron lehetett jegyet váltani, ha még éppen volt üres kabin. Sajnos az ott töltött egy hét alatt nem sikerült ilyet kifognunk, pedig több hajót is találtunk, amin volt hely, de az árak az égben voltak, legalábbis a mi költségvetésünkhöz képest. Így fájó szívvel, de lemondtunk a hetedik kontinensről és kárpótlásul átrepültünk a Falkland szigetekre, ami sok szempontból utunk csúcspontja lett.

2005 novemberében Ákos barátomék hirtelen előkerültek Botswanából azzal a hírrel, hogy mennek az Antarktiszra dolgozni. Ez persze megmozgatta a fantáziámat, megbeszéltük, hogy megpróbálnak nekem valamilyen kedvezőbb árat kialkudni. 2005. december 7-én este levelet kaptam Ákostól, hogy sikerült összehozniuk nekem egy kedvezményes hajójegyet. Az egyetlen bökkenő, hogy a túra december 18-án indul, szóval kicsit igyekezni kell. Azonnal nekiálltam repülőjegyet keríteni és bár az itthoni utazási irodák ismét bebizonyították tehetlenségüket, szerencsére Andreas - a németországi Colibrireisentől - elfogadható áron tudott ajánlani egy Madrid-Buenos Aires-Ushuaia, Buenos Aires-Madrid jegyet még ilyen közeli időpontra is. Ehhez itthon szereztem még egy Budapest-Milano-Madrid retúrjegyet és december 16-án már ismét Ushuaiában voltam (immár negyedjére, mert a Falklandra menet is útba kellett ejtenünk oda-vissza). Az indulásig hátralévő két napot itt töltöm városban és a környékén, fotózgatok, hegyet mászom, élvezem a jó időt, mert a múltkor itt napsütést nem nagyon lehetett látni és a környező hegyeket is vastag felhőréteg takarta.

A Lyubov Orlovával megyünk, ez a hajó 1976-ban készült Jugoszláviában, nevét egy orosz színésznőről kapta, aki némafilmekben szerepelt. Hossza 100 m, két 2200 LE-s diesel motor hajtja, maximális sebessége 14 csomó, máltai zászló alatt hajózik 56 fős legénységgel, max. 124 utassal. Nyolc szint van a hajón, én a harmadikon lakom, a parancsnoki híd van a hetediken, és még a fölött is van egy fedélzet.

16:00 Érkezés a szállodába, szabad program
0. nap
2005.12.18
Vasárnap
Az út elvileg 18-tól 28-ig tart, de az első nap programja kimerül az Ushuaiaba való megérkezéssel ezért lett inkább nulladik. Reggel lemegyek a kikötőhöz, mert tegnap láttam itt cséreket, azokat fotózom. Bár borús az idő, de egy résen besüt a nap és gyönyörűen átvilágítja a madarak tollát. Sikerül olyan közel kerülni a vadászó csérekhez, hogy egész jól kitöltik a képet. Sajnos hamar elbújik a nap és elkezd cseperegni az eső is. A szállodába elsőnek érkezem az utasok közül, persze nem vagyok rajta a vendégek listáján, de feliratom magam. :-) Mikor eláll az eső nekiindulok felfedezni a környéket, mert ez a hely egy kicsit messzebb esik a várostól, sok a bokor meg a fa és elég sok madár is mozog, a szálloda előtt bíbic rikoltozik. Kisüt a nap egy húsz percre, de aztán megint elered az eső, vissza kell mennem a szobába, mert nagyon esik. Megérkezik Daniel, akivel a hajón is egy kabinban fogunk lakni. Késő délután eláll az eső, megint megyek egy kört, sajnos már nagyon kevés a fény a fotózáshoz. A szálloda éttermében vacsorázunk, közben megint ragyogó napsütés, majd naplemente.
Ushuaia
Verébsármány (Zonotrichia capensis)
Bóbitás karakara (Polyborus plancus)

18:00 Kifutunk Ushuaiából a Beagle-csatornára
18:30 Mentőcsónakos eligazítás, majd próba.
19:30 Igor Karavajev kapitány koktél partit ad az érkezésünk tiszteletére.
20:00 Vacsora
1. nap
2005.12.19
Hétfő
A délelőtti kirándulás nem nagyon tetszett, száz ember az erdőben elég borzalmas. Felvisznek minket a nemzeti parkba, vagy három helyen állunk meg, aztán megebédeltetnek egy éttremben (asado). Fél háromra érünk vissza Ushuaiba, csak 4-től van beszállás, de én megyek egyből a hajóra, pont összefutok Ákossal a feljárón, összeismerkedem az expedíciós csapattal. Kimegyek még netezem egyet indulás előtt, aztán az utasokkal együtt hivatalosan is felszállok. Felmegyünk a felső fedélzetre fényképezni, mert rengeteg sirály vitorlázik a hajó körül az erős szélben. Nem könnyű éles képet csinálni róluk. Ákos lő egyet, aminek egy rák lóg a csőrében, sajnos én nem találkozom ezzel. A menekülési próbán fényképezem a mentőmellényes felvonulást. A mi mentőcsónakunknak Ákos a kapitánya.
Chimango karakara (Milvago chimango)
Hegyvidéki lúd (Chloephaga picta)
Fire-eyed Diucon (Xolmis pyrope)
White-crested Elaenia (Elaenia albiceps)

08:00 Reggeli
09:30 Ákos előadása az Antarktiszi-félsziget madarairól
11:00 John Harrison előadása a Horn fok hajóiról
15:00 Filmvetítés: Life in the freezer Part 1
17:00 Victoria Salem előadása: Antarktisz - milyen is?
20:30 Filmvetítés: Sideways
2. nap
2005.12.20
Kedd
Éjszaka fel-felébredek a hajó hánykolódására, de nem vészes a hullámzás. Reggel a kabinban lévő hangszóró hangjára ébredünk, bemondják, hogy mehetünk reggelizni. Kimegyek a fürdőbe, dülöngél a hajó, csak kapaszkodva sikerül megtenni a néhány lépésnyi távolságot. A wc-ről is majd le esem, a fogmosásig jutok, mikor elkezd háborogni a gyomrom a sok mozgástól. Gyorsan visszafekszem az ágyba, nem akarom öklendezéssel kezdeni a napot. Vízszintesen valahogy elviselhetőbb a helyzet. Daniel is felkel, ő jobban bírja a dűlöngélést, sikerül felöltöznie, mire elkapja a tengeri betegség, ő viszont nem ússza meg, a következő negyedórát a fürdőben tölti, aztán ő is visszafekszik. Fekve úgy érzem, hogy semmi bajom, akár fel is kelhetnék, de amint felülök, kezdődik az émelygés, így inkább nyugton maradok. Ákos lejön megnézni, hogy mi van velünk, hoz egy kis péksüteményt is, de nem nagyon tudunk kajára gondolni. Kihagyjuk a délelőtti előadásokat, az ebédet, csak késő délután szedjük össze magunkat annyira, hogy felkeljünk. Ritától kapok gyógyszert és akupunktúrás szalagokat a csuklómra, nem tudom melyik használ, de innentől kezdve semmi bajom. Vacsorakor már elmerészkedem az étterembe. A képeken már csak a kisebb hullámok látszanak, délutánra meg egész elviselhető lett a dolog és mint a képen látszik, volt, akinek nem okozott gondot egyáltalán (bár az ebéden talán csak tízen vettek részt).

08:00 Reggeli
09:30 Fiona Scott előadása: A fókák élete
11:00 Art Ford előadása: A jég szép - Az antarktiszi jégtakaró története
14:30 Ákos előadása: Az antarktiszi pingvinek
15:30 David McEown Rajzoljunk pingvint foglalkozása
17:00 Film: Life in the Freezer Part 2.
19:00 Vacsora
3. nap
2005.12.21
Szerda
Reggelre már az étvágyam is visszajön, jól meg is tömöm a hasam. A hajót tengeri madarak követik, így kihagyom az előadásokat és Ákossal felmegyünk fényképezni a hátsó fedélzetre. Ebéd után beülök Ákos madaras előadására, gyorsan elmondja a tegnapi anyagot is dióhéjban, mert tegnap mások is hasonló problémákkal küzdöttek, így csak néhány ember hallotta a tengeri madaras részt. Utána visszamegyünk a fényképezni, a tengeren feltűnnek az első jéghegyek. Az egész hajón "nyitott ajtó" rendszer van érvényben, így felmehetünk a parancsnoki hídra is, megnézhetjük, hogyan irányítják a hajót. A délutánra tervezett Pingvin-szigeti partraszállás a jég miatt elmarad, változik a program, megyünk az Antarktiszi-félszigetre. Naplementekor gyönyörű fényekben ragyognak a kék jéghegyek.
Déli óriáshojsza (Macronectes giganteus)
Antarktiszi hojsza (Thalassoica antarctica)
Déli sirályhojsza (Fulmarus glacialoides)

06:00 Kávé, tea, sütemény a koránkelőknek
06:30 Ébresztő.
07:00 Reggeli.
08:00 Expedíciós reggel - Partraszállás a Brown Bluffnál.
13:30 Expedícioós délután - Partraszállás a Paulet-szigeten
19:30 Orosz vacsora
21:15 Filmvetítés: Life in the Freezer Part 3.
4. nap
2005.12.22
Csütörtök
Korán kelünk, izgatottan várjuk az első partraszállást a hetedik kontinensre. Az utasokat négy csoportra osztották, hogy elkerüljék a hosszú sorbanállást a zodiákokba (gumicsónak) szállásnál. Én a Scott nevű csapatban vagyok, de már az első csónakkal, az expedíciós csapattal megyek ki. Elég hideg van, szakadó hóesés, erős szél, alig látszik a hajó a partól. Cara megadja az engedélyt, a zodiákok elkezdik kihordani az utasokat. A parton Adelie pingvinek sétálnak, a vízben antarctic petrelek eszegetik a partra sodort óriási rózsaszínű medúzákat. A hóesés gyorsan eláll, szakadozik a felhőzet és hamarosan kisüt a nap. Sajnos csak az egyik irányba mehetünk, arra is csak pár száz métert, a pingvin kolóniáig. Gentoo és Adelie pingvinek fészkelnek itt, hosszasan sétálnak a parton, mielőt elszánnák magukat, hogy bemenjenek a vízbe. Persze nem véletlen, a víz alatt lehet, hogy egy éhes leopárd fóka leselkedik. Az utasok elég birkák, sokan észre sem veszik, hogy útjában állnak valamelyik madárnak, a pingvinek meg alig bírnak elszaladni előlük. Találok egy pingvin koponyát, próbálom a heggyel a háttérben lefényképezni, mikor pingvinek masíroznak be a keresőbe, sajnos elbénázom a tuti képet. Felmászom a függőleges sziklafalig, a jégcsapok az állandó szél miatt érdekesen girbe-gurbák. Fényképezgetem a madarakat, gyorsan telik az idő. Az utolsó csónakkal megyek vissza a hajóra. Ebéd után újabb partraszállás, a Paulet-szigetre megyünk, megnézzük az Esperanza (remény) állomást, az argentin bázisok egyikét. A bázis mellett pingvin kolónia, a levegőben halfarkasok, Ákos talál egy tokoscsőrű madarat, ami hagyja magát fényképezni, sőt még pózol is. Szép lassan odakúszunk hozzá és közben kattintgatunk. Este az eligazításra meglepetést ígérnek, a rövid megbeszélés után orosz estet láthatunk a személyzet/legénység jóvoltából. A nagysikerű előadás után orosz vacsora.
Antarktiszi halfarkas (Stercorarius antarctica)

06:00 Kávé, tea, sütemény a koránkelőknek
07:00 Reggeli.
08:00 Expedíciós reggel - Partraszállás a Half Moon szigetnél.
13:30 Expedícioós délután - Partraszállás a Deception-szigeten
19:30 Vacsora
21:00 Eligazítás
5. nap
2005.12.23
Péntek
Reggeli után kimegyünk a Half Moon szigetre, itt örvös pingvinek költenek, meg persze sirályok, csérek, halfarkasok is. Találok egy déli sirály fészket, három szürkés-barnás gombóc fiókával. Üldögélek előttük vagy fél órát, egy csér támadja őket többször, sajnos nem sikerül olyan képet készíteni, hogy a sziklán álló sirályok és a feléjük repülő csér is éles legyen. Kara, az expedíció vezető, rádión szól, hogy megtalálta a tavaly ugyanitt látott egy szál makaróni pingvint, odasétálok megnézni. Sajnos elég messze van, egy örvös pingvin kolónia közepén, így csak távolról nézhetjük, fényképezhetjük. Itt sok időt töltök, mert a van minden: fészeképítő, párzó, tojásokon ülő, és fiókát etető pingvinek is. Egy távolabbi sziklán kedvenc cséreim adják elő az ajéndékozási szertartást, kattintok rájuk egy sorozatot, bár elég kicsik a képen a távolság miatt. Vissza a hajóra, ebéd és újabb csónakázás, a Deception-szigeten kötünk ki. Itt egy egykori bálnavadász állomás romjait nézzük meg a vulkáni eredetű sziget öblében. A vulkán még ma is aktív, a parton néhol gőzölög a tenger, megfogom a fövenyt, hát nagyon forró. Van itt egy halom rozsdás tartály, néhány düledező házikó, egy hangár (belseje teli hóval), félig betemetett traktor, csónak, bálnacsontváz. Megvárom, hogy a tömeg végezzen aztán én is felmászom a kráter peremére, innen jól belátni a szigetet. A tengeren látok egy másik hajót. Ami érdekesebb, itt végre közelebbről is szemügyre lehet venni a halfarkasokat, fényképezem is őket, lövök egy színesgyűrűs példányt (azóta kiderítettem, hogy ugyanitt gyűrűzték őket, 2003/2004 tájékán spanyol madarászok) A következő öbölben lehetőség van fürdőzésre is, de én végül kihagyom. A part tűzforró, a víz jéghideg, igazából úgy működne a dolog, ha ásnánk egy gödröt, amiben a víz is meg tudna melegedni. Egy páran így is kipróbálják, de csak másodperceket bírnak a vízben.
Antarktiszi csér (Sterna vittata)
Örvös pingvin (Pygoscelis antarctica)
Antarktiszi halfarkas (Stercorarius antarctica)
Tokoscsőrű madár (Chionis alba)

07:30 Reggeli.
08:00 Expedíciós reggel - Zodiák túra a Paradise Baynél.
12:30 Ebéd
13:30 Expedícioós délután - Partraszállás a Neko Harbournál.
18:00 Eligazítás
18:30 BBQ vacsora hátsó fedélzeten
20:30 Karácsony esti mozi: A muzsika hangja
6. nap
2005.12.24
Szombat
Újabb kiruccanás, most két csapatra oszlik a társaság, én az elsőbe kerülök, mi partra szállunk, hegyet mászunk, lecsúszunk, majd cserélünk a másik csapattal és a zodiákokkal teszünk egy rövid kiruccanást a Paradise öbölben. Sajnos Ákos épp a másik csapatba került, így John csónakjába kerülök, ami nem túl szerncsés, mert úgy látom, hogy első alkalommal vezet ilyet. A motor folyton lefullad és ő huszonharmadjára is sebességbe téve próbálja berántani, majd' letépi a motort a csónakról. A manőverezési képessége is csekély, és akkor még finoman fogalmaztam. Kicsit irigykedve nézem a többi zodiákot, ahogy magabiztosan suhannak a vízen egyik látnivalótól a másikig.
Gentoo pingvin (Pygoscelis papua)

07:30 Reggeli.
08:30 Expedíciós reggel - Partraszállás Port Lockroynál és Jougla Pointnál..
14:00 Hajózás a Lemaire-csatornán
15:00 Expedícioós délután - Zodiac túra a Petermann-szigetnél.
19:00 Karácsonyi ünnepi vacsora
7. nap
2005.12.25
Vasárnap

08:00 Reggeli.
09:30 Fiona eőadása a krillről
11:00 Christian Geissler előadása a déli óceánok bálnáiról
12:30 Ebéd
15:00 John előadása a Shackletonról.
17:00 David bemutatja az utasok hajón készült képeit. 18:30 Eligazítás
20:30 Film: A pingvinek vándorlása
8. nap
2005.12.26
Hétfő
Wilson viharfecske (Oceanites oceanicus)
Viharmadár (Daption capense)
Dolmányos albatrosz (Diomedea melanophris)
Világoshátú kormos albatrosz (Phoebetria palpebrata)
Sárgaorrú albatrosz (Diomedea chrysostoma)
Vándoralbatrosz (Diomedea exulans)

08:00 Reggeli.
09:30 Ákos előadása Hogyan működik a pingvin? címmel.
11:00 Art előadása: Hidegháborús nyár az Antarktiszon
13:45 Victoria előadása az antarktisz megőrzéséről
15:00 John előadása: Darwin és a Tűzföld őslakosai
16:00 Délutáni tea
18:15 Rövidfilm a Quark Expeditions egyéb útjairól.
19:00 A kapitány búcsúpartit ad.
19:30 Búcsúvacsora
9. nap
2005.12.27
Kedd
Déli óriáshojsza (Macronectes giganteus)